Monday, 22 April 2013

Teknik memujuk

Di suatu petang, perbualan ini adalah diantara seorang istri dgn suaminya yang sedang bekerja melalui mesej di  telefon
Aku- Abg, mommy ingat nak bawak balik Jojo (arnab), Mimo n Momo (kurakura) la! Cian dia dah lama mak jaga, bleh tak?
Usben- Xyahla abg ingat...biar dia dok kpg jer senang... Bleh?
Aku- ha? tapi kan abg dh janji sementara je aritu kt kampung?
Usben- Tengok dulu mcmana, kene kemas rumah dulu baru boleh pikir nak bawk Jojo ker tak..
Aku- Jojo kesayanga mommy tu..  mak tanak jagala, mak suh bwk balik la (ini adalah rekaan si istri haa haa, cubaan pujuk 1, teknik tipu menipu)
Usben- Kemas umah dulu baru bleh pikir nk bwk Jojo ke apa... Umah besepah skrg!
Tak berjaya
Aku- Tapi dulu masa bb sedih... Jojo la tempat mommy bermanja :'( (cubaan memujuk ke 2, teknik pujuk memujuk)
Usben- Haha citer sedih pulak... Dulu masa bb xlarat nak jaga Jojo, abgla tempat Jojo bermanja.
Tak berjaya
Aku- Tula, abg tak syg Jojo ker? Cian Jojo abg! Rumah kita sekarang kan dah besar,ingt tak abg pernah janji masa baru kahwin dulu abg kata kalau rumah besar, abg akan buatkan 1 bilik jadi Mini Zoo utk mommy? Dah lupala tu! (Cubaan 3 Teknik ungkit mengungkit janji)
Usben-Rilex kita bincang
Aku- Tamao bincang bincang
Tak berjaya
Usben- Abg kata kalau rumah ada tanah baru bleh watkn mini zoo utk mommy
Aku- ehhh... Manada sebut tanah. Tak ingatpun ada sebut tanah. Nanti kalau dah ada tanah ntah nak kena ada apa lagi. Kalau Jojo tak ikut, mommy n eiman tanak baliik Putrajaya! (Teknik 4 paksan& ugut hihi ini teknik jgn ikut)
Usben- Abg kata kemas umah dulu...
Tak berjaya jugak
Eiii..susahnya laki aku ni nk bg izin! Macam2 teknik aku guna tak jln...
Selepas 15 minit
Aku- Tadi bb tak bls mesej bb solat zohor. Lepas tu bb doa
Usben- bb doa apa?
Aku- "Ya Allah, kau lembutkanlah hati suamiku agar aku dapat balik Jojo kepangkuanku..Amin"
Usben- "Amin..patutla hati abg dh lembut je nie nk bawa Jojo nanti lepas balik kampung..".
Yehuuu! Berjaya... Lompat lompat!.
Jojo.. Mommy akn jemput Jojo, kita balik sesama k!!